Tyflopedagog
Tyflopedagog to osoba, która zajmuje się wychowaniem i nauczaniem osób z wadą wzroku. Określa kierunki ich rozwoju, jak również sposoby kompensowania zaburzonej funkcji. Skoro zmysł wzroku jest ograniczony lub uległ całkowitemu uszkodzeniu to należy pomóc osobom dotkniętym tym problemem w inny sposób spostrzegać świat.
REHABILITACJA SPOŁECZNA – TYFLOPEDAGOG
Magdalena Orzeszko – Tel. 519 514 184
Zajęcia w ramach REHABILITACJI SPOŁECZNEJ prowadzone przez TYFLOPEDAGOGA ( w IPD znajdują się w części PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO W RAMACH PROJEKTU WSPARCIE III) realizowane są w wymiarze 20 godzin i obejmować mogą szeroko rozumiane wsparcie indywidualne.
Program dostosowany jest każdorazowo do indywidualnych potrzeb i możliwości beneficjenta.
Jest to szeroki zakres wsparcia jakie może być zrealizowane i nie sposób wymienić szczegółowo wszystkich możliwych zajęć.
Z zajęć zrealizowanych do tej pory zainteresowaniem cieszyły się następujące obszary:
DIAGNOZA TYFLOLOGICZNA
- Omówienie potrzeb beneficjenta dotyczących pomocy optycznych i nieoptycznych, samodzielności w zakresie poruszania się i codziennego funkcjonowania. Rozmowa mająca na celu zdiagnozowanie stopnia zrehabilitowania.
- Pomoc w prawidłowej organizacji miejsca nauki, zastosowanie odpowiedniego oświetlenia, prawidłowe korzystanie z pomocy optycznych, filtrów, zastosowanie kontrastów. Dbanie o prawidłowa postawę podczas nauki.
- Testowanie różnych pomocy optycznych do dali i do bliży
DOSTĘP DO INFORMACJI
- Urządzenia elektroniczne w tym lektorskie (e-lektor, czytak, viktor, dyktaon cyfrowy, kajetek)
- Źródła pozyskiwania informacji i przetwarzanie jej na format możliwy do odczytu przez beneficjenta.
SAMODZIELNOŚĆ W CODZIENNYM FUNKCJONOWANIU.
- Obsługa bankomatu przystosowanego do potrzeb klientów niewidomych i niedowidzących.
- Korzystanie z kas samoobsługowych w jednym z poznańskich supermarketów
PRZESTRZEŃ MIASTA – AKTYWNE SPĘDZENIE CZASU WOLNEGO W SPOSÓB BEZPIECZNY.
- Miejsca kultury i wypoczynku – ich dostępność i atmosfera. Wizyta w poznańskim ZOO. Ocena dostępności i bezpieczeństwa pod kątem osób niepełnosprawnych
- Poznańskie makiety dl a osób niewidzących – spacer do makiet i porównanie ich z rzeczywistym obrazem przedstawionego fragmentu miasta.
- Miejsca kultury i wypoczynku – ich dostępność i atmosfera. Wizyta w poznańskiej Palmiarni (dotknięcie roślin kaktusowatych, którymi interesuje się Pan Sławek)
Rozmowa z opiekunem roślin
- Wizyta w Filii Biblioteki Raczyńskich – Dział Książki Mówionej – która od niedawna mieści się w nowej lokalizacji, w nowoczesnym budynku. Zasady korzystania z budynku, środki ostrożności, korzystanie z katalogu.
- Gdzie uczeń słabo widzący może aktywnie spędzić czas wolny: Centrum Kultury Zamek, Poznańskie Centrum Bowlingu, Kino. Ocena dostępności budynków, skomunikowanie ze szkołą, ocena możliwości samodzielnego funkcjonowania w tej przestrzeni
KOMPUTER I POWIEKSZALNIK
- Powiększalniki stacjonarne i niestacjonarne, oprogramowanie powiększające i udźwiękawiające.
- Porównanie, zestawienie możliwości poszczególnych sprzętów.
– ZOOMTEXT
– SUPERNOVA
– WINDOW EYE
– NVDA
– POWIĘKSZALNIK STACJONARNY
– PRZENOŚNE LUPY ELEKTRONCZNE
– TV ZOOM
SAMODZIELNY DOSTĘP DO TEKSTU
- skanowanie
- przetwarzanie tekstu
- obróbka i korekta
- nagranie tekstu głosem syntetycznym
- stosowanie różnych formatów w zależności od urządzenie z którego będzie się korzystać.
NAUKA SZKOLNA
- Rozmowa dotyczące trudności w nauce szkolnej i z czego one wynikają.
- Nauka matematyki ucznia słabowidzącego, wykresy, rysunki – wymiana doświadczeń i obserwacji.
- Kilka podpowiedzi dotyczących wykonywania notatek podczas lekcji w dobrym tempie, czytelnie i estetycznie.
- Wskazówki dotyczące bezwzrokowego pisania na klawiaturze oraz wykorzystywania skrótów klawiaturowych podczas korzystania z komputera co znacznie ułatwia i przyspiesza pracę.
KONTAKT Z LUDŹMI
- komunikatory i listy dyskusyjne, poczta elektroniczna i dodawanie załączników np. CV
- doskonalenie techniki czytania i pisania brajlem
- kontakty z ludźmi spoza środowiska, obawy jakie ma Pan Sławek i uprzedzenia osób z którymi ma kontakt.
BRAJL i inne sposoby komunikowania się.
- Podstawy pisma punktowego.
- Komunikatory internetowe, fora i grupy dyskusyjne.
Beneficjent może otrzymać materiały dotyczące sprzętu, który może być przydatny w dalszej nauce, wskazówki dotyczące programu Aktywny Samorząd i innych programów dotacyjnych/pomocowych, wykaz najpopularniejszych i najczęściej stosowanych skrótów klawiaturowych ułatwiających korzystanie bezwzrokowe z komputera.
Wszystkie materiały jestem w stanie przekazać w brajlu, powiększonym druku czy na nośniku elektronicznym.