Gimnastyka dla oczu

REHABILITACJA PODSTAWOWA » Gimnastyka dla oczu

Czynności, które przyczyniają się do wytężania wzroku (np. praca przy komputerze, czytanie, przebywanie w słabo oświetlonym pomieszczeniu), powodują zaburzenia równowagi funkcjonowania narządu wzroku. Objawem tego może być przemęczenie oczu, pieczenie, łzawienie, zaczerwienie, uczucie ciała obcego pod powiekami i inne nieprzyjemne dolegliwości. Aby im zapobiegać, warto zadbać o odpoczynek i relaksację narządu wzroku poprzez odpowiednie ćwiczenia. Oto przykłady niektórych z nich.

  • Joga oczu. W wygodnej pozycji siedzącej patrzymy przed siebie. Poruszamy wyłącznie oczami. Wzrok kierujemy we wszystkich kierunkach, kolejno: w górę, w dół, na prawo i na lewo, a także na ukos. Obracamy oczami w kierunku ruchu wskazówek zegara i odwrotnie. Powtarzamy cały schemat postępowania przy zamkniętych oczach. Na koniec ćwiczenia oczy zakrywamy dłońmi, aby odpoczęły.
  • Wodzenie oczami. Siadamy prosto, rozluźniamy ramiona i kark. Wykonujemy głębokie oddechy, a oczy zamykamy i wodzimy wzrokiem w przestrzeni. Następnie powtarzamy ćwiczenie przy otwartych oczach.
  • Miękkie spojrzenie. Ćwiczenie to polega na patrzeniu w daleką perspektywę. W wygodnej pozycji odwracamy wzrok od komputera, oddychamy głęboko i spoglądamy w okno. Staramy się rozluźnić ciało i uspokoić wzrok, tak by nasze spojrzenie stało się ‘miękkie’, nawet nieco rozmyte.
  • Palming – spoglądanie w ciemność. Krzyżujemy dłonie na czole, tak by środki dłoni zasłoniły nasze oczy. Łokcie opieramy o biurko. Należy zwrócić uwagę, by nie uciskać oczu, a jedynie je przykrywać. Czekamy na stan, kiedy zobaczymy zupełną ciemność, a nasz wzrok osiągnie stan relaksacji.
  • Mruganie. Jest to jedno z najprostszych, a jednocześnie najważniejszych ćwiczeń relaksacyjnych narządu wzroku. Mruganie pobudza wytwarzanie łez, dzięki czemu zapewnimy gałce ocznej optymalny poziom nawilżenia. Gdy zaczynamy odczuwać podrażnienie oczu przy wytężonej pracy, kilka razy energicznie zamrugajmy. Mruganie obydwojgiem oczu oraz każdym pojedynczo spowoduje wilgotnienie oczu i przyczyni się do ich regeneracji.
  • Masaż oczu. W pozycji siedzącej i przy całkowitym rozluźnieniu mięśni ciała masujemy opuszkami palców policzki, czoło oraz skronie. Robimy to okrężnymi ruchami od środka na zewnątrz twarzy. Następnie tym samym sposobem masujemy zamknięte oczy.